יצחק המצחיק – הרב קלמן מאיר בר

    יוסי ברויער Comments Off on יצחק המצחיק – הרב קלמן מאיר בר
    11:18
    09.05.24
    איתי גדסי ויענקלה פרידמן No Comments on ח"כ טלי גוטליב לא בוררת מילים: ארה"ב מפריעה לנו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחר צפייה ארוכה של שנות עקרות, יולדת שרה לאברהם בן לזקוניו. "ויקרא אברהם את שם בנו הנולד לו יצחק"- השם שאברהם נצטווה לקרוא לבנו "יצחק" מעורר תמיהה מהי משמעותו של שם זה? זאת ועוד הרי צחוקה של שרה מורה הוא על חוסר אמונה ובטחון בה' הן כך אמרה היא שרה "ותצחק שרה בקרבה אחרי בלותי הייתה לי עדנה ואדני זקן" והאם על שם זה יקרא אבי האומה "יצחק".

    אם נשים לב, ניווכח מתי אדם צוחק? האדם צוחק כאשר דבר בלתי צפוי קורה, בדיחה היא מצחיקה כאשר סופה הוא בלתי צפוי, אכן אין דבר יותר בלתי צפוי מאשר לידתו של יצחק, אדם בן מאה כאשר אשתו בת תשעים יולדים בן, כמה מגוחך הדבר, והרי אפילו ייוולד מי יחנך אותו? מי ידריך אותו? ואם עוד יספרו לנו שעל ילד כזה שיגדל ללא הדרכה, יושתת כל עתידו וכל חזונו של העם הנבחר, האם יש דבר יותר מגוחך ומצחיק מכך? אכן כן, מראשית ימי האומה נצטווה אברהם אבינו לקרוא לבנו ע"ש הצחוק, כדי שנזכור תמיד, שאצלנו כל מה שמגוחך ומצחיק, אצל עמנו הוא הריאלי וההגיוני. כל מי שמביט ומסתכל לאורך ימי ההיסטוריה של עמנו ייווכח לראות מיד כמה הם מצחיקים ובלתי הגיוניים, תמיד הבלתי צפוי קרה אין כל הסבר טבעי להישרדותה של האומה על פני האדמה, הן מכל האומות העתיקה לא נשארה שום האומה, ודווקא האומה הישראלית אשר עברה את כל הגליות ושתתה את כל כוס התרעלה, היא היא האומה היחידה שנותרה אין כל הסבר הגיוני לתקומתה של מדינת ישראל, אחר זמן כל כך קצר ששליש מהעם נכחד, אמנם כן, אצלנו הכל לא הגיוני, לא נורמאלי הכל מצחיק כי אין אנו טבעים והגיוניים ולכך לפני שנולד הבן הזה, הוציא הקב"ה את אברהם החוצה "ויאמר לו כה יהיה זרעך" ופירש רש"י הוציאו מחללו של עולם ויאמר לו כה יהיה זרעך- חוקי הטבע לא נוהגים בבניך, אין הם כפופים להם. להם יש הנהגה אחרת הנהגת הבורא.

    כך קוראים אנו גם בהפטרת השבת על האישה השומנית אשר טורחת רבות עבור אלישע, וכהכרת הטוב על כל פעלה מבטיח לה הנביא בן. והבן הזה שנולד אחר שנים רבות של עקרות מת לפתע יום אחד בעודו נער בשדה, ואלישע שוב מחיה את הנער הזה ע"י ניסים. חז"ל מזהים את הנער הזה כ"חבקוק הנביא" הנקרא כך ע"ש חבקוק הכפול. החבקוק של אמו "הנה את חובקת בן", והחבקוק של אלישע הנביא כאשר שם פיו על פיו. ילד שנולד לא לפי חוקי הטבע, ואף אחר שנולד שוב מת הוא וחי שוב באופן פלאי ולא הגיוני. מה נפלא שדווקא האדם הזה שנולד בצורה לא טבעית הוא אשר לימד אותנו שחוקי הטבע לא פועלים עלינו, הצורה הנורמאלית לא קיימת עבורנו הן כך אמרו חז"ל "בא חבקוק והעמידן על אחת וצדיק באמונתו יחיה"



    0 תגובות